دهکده من

دهکده من

دهکده من

دهکده من

دهکده من

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی
آخرین نظرات

انواع سرطان پوست

چهارشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۹، ۱۰:۱۸ ق.ظ
وقتی سلول‌های بدن، بدون کنترل رشد کنند و تکثیر شوند، باعث بوجود آمدن انواع سرطان پوست می‌شوند. تقریباً همه‌ی سلول‌های بدن، ممکن است سرطانی شوند. وقتی سلول‌های پوست به طور غیرقابل کنترلی رشد کنند، سرطان پوست ظاهر می‌شود.

 

 
1-سلول‌های اسکواموس:

سلول‌های بخش خارجی اپیدرم هستند که با تولید سلول‌های جدید در لایه های زیرین، به طور مداوم ریخته می‌شوند. (پوست ریزی)


2-سلول پایه:

باسل‌ها در پایین‌ترین قسمت اپیدرم قرار دارند. آنها را لایه‌ی سلول پایه نیز می‌نامند. سلول‌های پایه برای ایجاد سلول‌های جدید و جایگزینی سلول‌های اسکواموس که سطح پوست را پوشانده‌اند، به طور مداوم تقسیم می‌شوند.هرچه این سلول‌ها در لایه‌های بالاتر اپیدرم باشند، تخت‌تر می‌شوند و در نهایت به سلول‌های اسکواموس تبدیل می‌شوند.


3-ملانوسیت‌ها:

این سلول‌ها، رنگدانه‌ی قهوه‌ای رنگ ملانین را می‌سازند که به پوست، رنگ قهوه‌ای یا قهوه‌ای مایل به زرد (برنزه) می‌دهد. ملانین، یک ضد آفتاب طبیعی است و از لایه‌های عمیق پوست در برابر بعضی از اثرات زیان بار نور خورشید محافظت می‌کند.معمولاً، وقتی پوست در برابر نور خورشید قرار می‌گیرد، ملانوسیت‌ها رنگدانه‌ی بیشتری تولید می‌کنند. در نتیجه، رنگ پوست برنز یا تیره‌ می‌شود.


4-سرطان سلول پایه‌ای:

این سرطان، شایع ترین انواع سرطان پوست است. طبق این مقاله از هر 10 فرد مبتلا به سرطان پوست، 8 نفر به سرطان سلول پایه‌ای مبتلا می‌شوند. سلول‌های این سرطان در زیر میکروسکوپ به سلول‌های لایه‌ی زیرین اپیدرم (لایه‌ی سلول باسل) شبیه‌اند.


5-سرطان سلول فلسی یا سنگفرشی:

از هر 10 فرد مبتلا به سرطان پوست، 2 نفر به کارسینوم سلول فلسی (سرطان سلول فلسی) دچار می‌شوند. در این نوع سرطان، سلول‌های فرد شکلی غیرعادی از سلول‌های فلسی لایه‌ی خارجی پوست را به خود می گیرند.سرطان‌ سلول سنگفرشی ، بیشتر در قسمت‌هایی از پوست ایجاد می‌شود که در معرض نور مستقیم خورشید است. مثل صورت، گوش، گردن، لب و پشت دست. البته، در زخم‌ها و جراحات پوستی ممکن است در قسمت‌های دیگر بدن نیز بروز کند.


6-کراتوآکانتوما:

کراتوآکانتوما تومورهای گنبدی شکلی است که در بخش‌هایی از پوست ایجاد می‌شوند که در معرض نور مستقیم خورشید است، ممکن است این بیماری در آغاز به سرعت گسترش یابد اما، معمولاً به مرور، رشد آن کند می‌شود.بیشتر این تومورها به خودی ‌خود و بدون درمان، کوچک می‌شوند یا از بین می‌روند، اما ممکن است تعدادی از آن‌ها به رشد خود ادامه دهند و به بخش‌های دیگر بدن سرایت کنند.


7-کارسینوم سلول مرکل:

کارسینوم سلول مرکل (MCC) نوع نادری از سرطان پوست است و هنگامی بروز می‌کند که سلول‌های پوست به نام سلول‌های مرکل، به طور کنترل ناپذیری رشد می‌کنند.رشد این نوع سرطان خیلی سریع است و اگر از پوست به نقاط دیگر گسترش یابد، درمان آن بسیار سخت خواهد شد.کارسینوم سلول مرکل از سرطان‌های دیگر پوست کمتر شایع، اما از آنها خطرناک‌تر است. (سرطان پوستی خطرناک دیگر، ملانوم است).


8-سارکوم کاپوسی:

سارکوم کاپوسی (KS) یکی از انواع سرطان پوست است که از سلول‌های لنفاوی یا رگ‌های خونی ناشی می‌شود. این نوع سرطان معمولاً به شکل تومور پوستی یا سطوح مخاطی (مانند داخل دهان) به نظر می‌رسد.البته ممکن است در قسمت‌های دیگر بدن مانند گره‌های لنفاوی (مجموعه‌ای از سلول‌های ایمنی بدن که در سرتاسر بدن گسترش یافته‌اند) ریه‌ها، یا دستگاه گوارش رشد کند.

 

مرجع

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی