دهکده من

دهکده من

دهکده من

دهکده من

دهکده من

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی
آخرین نظرات

تأثیر نظم و انظباط در عزت نفس کودکان

سه شنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۹، ۱۱:۳۲ ق.ظ

نظم و انضباط سالم می تواند به کودک شما کمک کند نسبت به آنچه انجام داده است احساس بدی کند، اما نباید باعث شود او نسبت به کسی که است احساس بدی کند.

 

نظم و انضباط سالم می تواند به کودک شما کمک کند نسبت به آنچه انجام داده است احساس بدی کند، اما نباید باعث شود او نسبت به کسی که است احساس بدی کند.


1- نظم و انضباط مناسب  به عزت نفس می افزاید.

اهمیت بینش و پذیرفتن فرزندتان به عنوان  شخصی که نمی تواند به اندازه کافی تحت فشار قرار گیرد تا بتواند عزت نفس خود را تقویت کند. عوامل دیگری نیز وجود دارد که به عزت نفس در کودکان کمک می کند. دو مورد مهم از این عوامل نظم و انضباط و تعیین محدودیت برای فرزندان شما است.

کودکانی که دارای انضباط نیستند و محدودیتی ندارند، نمی توانند با عزت نفس بالا رشد کنند. آنها تمایل به وابستگی بیشتری دارند و احساس می کنند که کنترل کمتری نسبت به جهان خود دارند. بچه ها، دقیقاً مانند بزرگسالان، وقتی احساس می کنند کنترل دارند، اعتماد به نفس بیشتری دارند. آنها برای حفظ عزت نفس به محافظت جسمی و عاطفی از قوانین و محدوده ها نیاز دارند.


2- به جای مجازات از نظم و انضباط استفاده کنید.

کودکانی که تنها با پیامدهای منفی مجازات می شوند و یا از طریق صحبت های منفی مجازات می شوند، می توانند یاد بگیرند که رفتار کنند اما اغلب این کار را با کینه نسبت به والدین و با کمی اعتماد به نفس درونی انجام می دهند. نظم و انضباط با آموزش به کودک در چگونگی رفتار مناسب کار می کند. این شامل فراهم کردن وسایل مورد نیاز کودک برای تصمیم گیری بهتر در آینده است. شما می توانید فرزند خود را به روش های زیر نظم دهید:

انتخاب گزینه ها: این به کودک شما اجازه می دهد تا عملکرد و پیامدهای خود را کنترل کند. یک انتخاب باید نتیجه مثبتی داشته باشد و دیگری نتیجه منفی داشته باشد.

 امتیاز: قبل از اینکه یک مورد یا فعالیت مورد نظر را از بین ببرید، به کودک خود هشدار دهید.

پیامدهای طبیعی: این پیامدها بدون مداخله والدین اتفاق می افتد. اگر کودکی از خوردن غذا امتناع کند، گرسنه خواهد بود. اگر کودکی اسباب بازی پرتاب کند، آن را می شکند.

پیامدهای منطقی: این عواقب معقول مربوط به رفتار است. به عنوان مثال، اگر فرزند شما کاری خطرناک انجام می دهد، شما او را از اوضاع خارج کرده یا مورد خطرناک را حذف می کنید.


3- اسباب نظم و انضباط مناسب با سن فرزند شما.

فرزند شما در دو سالگی نیاز به نوع دیگری از نظم و انضباط دارد که در سن پنج، ده و پانزده سالگی انجام دهد. در حقیقت، هر سال سن اضافی باعث خواهد شد که کنترل زندگی فرزند خود را به فرزند خود واگذار کنید. به فرزندتان اجازه دهید زندگی خود را کنترل کند، به روشی مناسب برای سن، یک راه دیگر برای رشد عزت نفس است. علاوه بر این، کودکانی که به مدرسه می روند هر ساله بیشتر و بیشتر از خانواده خود تبعیت می کنند.

تا زمانی که فرزند شما نوجوان یا جوانی است، از گروه همسالان، رقابت قدرتمندی خواهید داشت. این همان روشی خواهد بود، خواه دوست داشته باشد یا نه. در این مرحله انضباط سابق شما باید نوجوان خود را به سمت عزت  نفس خویش سوق دهد. مطمئن باشید که عواقب یا اقدامات انضباطی رفتار فرزند شما برای سن آنها مناسب است. زمان وقفه ممکن است برای یک کودک نوپا موثر باشد، اما کمتر احتمال دارد که روی یک سنین جوانی کار کند.


4- یک نوجوان و جوان نیز به استقلال احتیاج دارد.

نوجوانان به ندرت به اندازه دلخواه خود به استقلال احتیاج دارند، اما برای تصمیم گیری های خود به یک فرصت توسعه نیاز دارند. هرچه تمایل به استقلال به نوجوان تان کمتر باشد، احتمال دارد که او به هر حال تمرد کند و استقلال را به دست گیرد. برقراری نظم و انضباط و عواقب در اوایل زندگی به این معنی است که نوجوان شما مهارت و ابزارهایی برای کنترل رفتار خود و تصمیم گیری های خوب خواهد داشت.

این احساس کنترل بر زندگی خود، و وسیله ای برای زندگی با مسئولیت پذیری، به نوجوان شما در توسعه عزت نفس و استقلال کمک می کند. این استقلال است که به آنها کمک می کند تا در بزرگسالی موفق شوند. عدم نظم بخشیدن به فرزند شما در طول زندگی احساس خودپسندی را به وجود می آورد. که منجر به انتخاب ضعیف، عزت نفس پایین و کشمکش مستقل به شیوه ای موفق خواهد شد.

 

 

مرجع

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی