دهکده من

دهکده من

دهکده من

دهکده من

دهکده من

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی
آخرین نظرات

آشنایی کامل با آنتی بیوتیک ها

چهارشنبه, ۱۳ فروردين ۱۳۹۹، ۱۰:۱۳ ق.ظ

آنتی بیوتیک ها به چند گروه تقسیم می شوندو هرکدام از این گروه ها بر مرحله ای از سوخت و ساز میکروب اثر می گذارند اولین گروهی که از آنتی بیونیک ها که بسیار رایج هستند بتالاکتام ها می باشندودر ساختارخودحلقه بتالاکتام دارند ودر ساختاردیواره سلولی میکروب تداخل ایجاد می کند 

اولین گروه از بتالاکتام ها ، پنی سیلین ها هستند این ترکیبات اولین بار از قارچی به نام پنی سیلیوم استخراج شدند واز زمان جنگ جهانی دوم کاربردپزشکی پیداکرده اند رایج ترین و مطمعن ترین و بی خطر ترین آنتی بیوتیک ها هستند و خود به سه گروه تقسیم می شوند 

پنی سیلین های جی جزو پنی سیلین های معمولی می باشند و عموما بر باکتری های گرم مثبت و کوکسی های گرم منفی و باکتری های بی هوازی بدون بتالاکتاماز اثر دارند و دوگروه دیگرپنی سیلین های ضداستافیلوکوکوس و پنی سیلین های وسیع الطیف می باشند ولی طیف اثر وسیعی دارند 

مکانیسم اثر پنی سیلین ها به این گونه می باشد که در ساختارشیمیایی خود دارای حلقه بتالاکتام هستند و جز این گروه طبقه بندی می شوندبرای فعالیت ضد باکتریال خود باید به گیرنده مخصوص خود در باکتری بچسبند این گیرنده پس از اتصال به پنی سیلین دیگر قادر به ساخت دیواره برای باکتری نیست در نتیجه باکتری کشته می شود 

باکتری ها به چند طریق به پنی سیلین مقاوم می شوند اما در رایج ترین روش پروتئین هایی به نام بلاکتاماز باعث تخریب حلقه بتا د. بلاکتام ها از جمله پنی سیلین ها می شود.

 

ادامه مطلب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی